Eerste Wereldoorlog
Ruim een jaar later mobiliseerde Nederland. De Luchtvaartafdeling bestond
toen uit bijna een dozijn Farman-anderhalfdekkers. Vanaf de eerste mobilisatiemorgen
patrouilleerden ze langs de landsgrenzen. Aan het eind van de Eerste Wereldoorlog
bestond de LVA door buitmaking uit bijna honderd vliegtuigen.
Eén van de belangrijkste voorvechters van militatire luchtvaart
was Karel Doorman, die in 1942 als schout-bij-nacht
in de Javazee ten onder zou gaan. Ook Anton Plesman, oprichter van de KLM,
vloog in zijn jonge jaren bij de LVA.
Fokker & Koolhoven
De fabrieken van vliegtuigbouwer Fokker in Amsterdam waren in de volgende
decennia de voornaamste leverancier van toestellen. Dit zouden ze tot aan
de Duitse inval in 1940 blijven.
Van de kleinere Koolhoven fabriek op Waalhaven werd alleen de FK-51
verkenner afgenomen en de FK-58 jagers besteld, maar nooit geleverd.
Nood aan de man :Vierjarenplan
Vanaf het midden van de jaren dertig wilde ook Nederland de landsverdediging
verbeteren. Een urgentieprogramma uit 1937 noemde onder andere de aanschaf
van anti-tank geschut, vliegtuigen en tanks. Het materieel van de LuVA
was ondertussen verouderd. In 1937 bestond het uit 49 C-V's, 12 C-X's,
een elftal D-XVI jagers en negen D-XVII jagers. Voor de LuVA werd dan ook
in 1938 met de uitvoering van een vierjarenplan begonnen.
Invulling Vierjarenplan
De luchtvloot zou gaan bestaan uit drie hoofdonderdelen.
Het 1e Luchtvaartregiment (1LvR) voor de luchtverdediging, het 2e (2LvR)
ter ondersteuning van het Veldleger buiten de Vesting Holland en het 3e
was bestemd voor de vliegopleiding.
1LvR werd opgebouwd uit een Strategische Groep (verkenning en bombarderen)
en een Jachtgroep.
2LvR bestond uit vier Verkenningsgroepen en een Jachtgroep Veldleger
voor bescherming verkenners en grondsteun van het Veldleger.
Het ging in totaal om 162 vliegtuigen voor 1 LvR en 192 vliegtuigen
voor 2LvR.
Uitvoering Vierjarenplan
Minister Van Dijk (1937-1939)
Door kostenoverschrijding schrapte Minister van Oorlog Van Dijk (1937-1939)
twee van de drie voorgestelde bombardeerafdelingen van 1 LvR. Hij verzuimde
om op tijd de door de LuVA voorgestelde Hurricane's, Spitfires dan wel
He112's te bestellen. Ook de voorgestelde koop van Do17 strategische verkenner
werd niet opgevolgd.
Wel kwamen er orders voor de aanschaf van 16 T-V's, 36-D-21's en 36
G-1's. De bestelling van bommenrekken voor de T-V werd echter slecht geregeld.
Ook bestelde Van Dijk 36 FK-58 jagers. Ondanks negatief advies van de LuVA.
Vergeten werd om hiervoor motoren in Engeland te bestellen. De in maart
'39 bestelde 18 Douglas 8A-3N jagers/bommenwerpers kwamen wel op tijd.
Minister Dijxhoorn (1939-1940)
Dijxhoorn moest vanwege een Duits en Brits exportembargo op jagers
zijn heil elders zoeken. Hij kocht in april 1940 24 CW-21B Interceptors.
Het is dan al te laat. Motoren voor de FK-58 kunnen ook niet meer gekocht
worden. Dijxhoorn weet nog wel 26 G-1/Wasp luchtkruisers te bemachtigen.
Conclusie
Het Vierjarenplan was vooral door fouten van minister Van Dijk in mei
1940 verre van voltooid.
De D-21 was wendbaar, steeg snel, maar had een te lage snelheid. De
G-1 met zijn twee staartliggers was zowel snel als wendbaar. Begin '40
bezat de LuVA twintig van deze G-1's. In april werden bij drie van 26 aangekochte
exemplaren nog op tijd mitrailleurs ingebouwd. Van de negen T-V bommenwerper
beschikten er slechts twee over bommenrekken.
De rest van het LuVA potentieel was dan wel verouderd - C-V, C-X, C-XVII
- dan wel ongeschikt -Koolhoven FK-51 - om aan de strijd deel te nemen.
Aantal vliegtuigen LuVA mei 1940
Aan de vooravond van de Duitse inval beschikte de LuVA over 125 gevechtsklare
toestellen.
Aan deze oorspronkelijke 125 toestellen werden tijdens de meidagen
nog 14 toestellen toegevoegd; 1 G-1A en 3 G-1B jagers, 6 D-XVII jagers,
en 4 C-V verkenners/lichte bommenwerpers.
Jagers | Aantal | Bommenwerpers | Aantal | Verkenners | Aantal |
Fokker G-1 | 23 | Fokker T-V | 9 | Fokker C-V | 11 |
Fokker D-XXI | 28 | Fokker C-X | 21 | ||
Douglas 8A-3N | 11 | Koolhoven FK-51 | 16 |
Al op 11 april 1939 werd de LuVA gemobiliseerd in het kader van de Buitengewone Oproeping - Uitwendige Veiligheid (BO-UV). Een algehele legermobilisatie volgde pas op 28 augustus 1939. Uit veiligheid werden de LuVA-vliegafdelingen verspreid over meerdere vliegvelden. Uiteindelijk verlieten alle vliegeenheden Soesterberg om zo veel mogelijk op velden binnen de Vesting Holland te worden ondergebracht.
De vliegtuigen van de LuVA waren (zoals al vermeld) onderverdeeld in drie regimenten.
Het eerste regiment ressorteerde onder het Commando Luchverdediging van generaal-majoor Best en had haar bases op De Kooy, Schiphol, Bergen, en Waalhaven. De staf zetelde op Schiphol.
Het tweede regiment viel onder de Commandant Veldleger (staf in Zeist) en maakte gebruik van de vliegvelden Hilversum, Ruigenhoek, Ypenburg, en Gilze-Rijen.
Tijdens de meidagen zouden sommige toestellen echter ook gebruik maken van de (hulp)vliegvelden Haamstede, Buiksloot, en De Zilk.
Het Depot Luchtstrijdkrachten (opleidingen), nam als derde regiment
niet deel aan de strijd. Zij maakte onder andere gebruik van de bases
Souburg (Zeeland) en De Vlijt (Texel).
1e Luchtvaartregiment | ||
Strategische Verkenners Afdeling | 10 C-10 vliegtuigen | Vliegpark Bergen |
Bombardeervliegtuig Afdeling | 9 T-5 vliegtuigen | Vliegpark Schiphol |
Jachtgroep | ||
1e Jachtvliegtuig Afdeling | 11 D-21 vliegtuigen | Vliegkamp De Kooy |
2e Jachtvliegtuig Afdeling | 9 D-21 vliegtuigen | Vliegpark Schiphol |
3e Jachtvliegtuig Afdeling | 11 G-1a vliegtuigen | Vliegpark Waalhaven |
4e Jachtvliegtuig Afdeling | 12 G-1a vliegtuigen | Vliegpark Bergen |
2e Luchtvaartregiment | ||
Ie Verkenningsgroep | 1 C-10 vliegtuig | Vliegpark Hilversum |
4 C-5 vliegtuigen | ||
4 FK-51 vliegtuigen | ||
IIe Verkenningsgroep | 7 C-5 vliegtuigen | Vliegpark Ypenburg |
5 FK-51 vliegtuigen | ||
IIIe Verkenningsgroep | 9 C-5 vliegtuigen | Vliegpark Ruigenhoek |
4 FK-51 vliegtuigen | ||
IVe Verkeningsgroep | 7 C-V vliegtuigen | Vliegpark Gilze-Rijen |
3 FK-51 vliegtuigen |
Jachtgroep | ||
1e Jachtvliegtuigenafdeling | 8 D-21 vliegtuigen | Vliegpark Ypenburg |
3e Jachtvliegtuigenafdeling | 11 Douglas vliegtuigen | Vliegpark Ypenburg |
Verliezen van de LuVA
Op een totaal van 139 gevechtsklare toestellen ( aan de oorspronkelijke
125 werden later nog 14 toegevoegd) verloor de LuVA:
Nederlands Instituut voor Militaire Historie
Bezoekadres: Alexanderkazerne, gebouw 204
Van Alkemadelaan 357
2597 BA Den Haag
Postadres: Postbus 90701
2509 LS Den Haag
Telefoon: 070-3165836
Fax: 070-3165851
E-mail: nimh@mindef.nl
of met:
Documentatiecentrum
Militair Luchtvaartmuseum Soesterberg
Afspraak per telefoon: 0346-338120
(geopend di t/m vr van 10.00 tot 16.30 uur)
Informatieverzoek: Postbus 184, 3769 ZK Soesterberg
Op Yahoo is al enkele tijd een groep over de Nederlandse luchtmacht in mei 1940 .