De Fokker G-1 jachtkruiser

De G1A/313 werd op 10 mei 1940 op de grond vernield.

Nederland zorgde voor een sensatie op de Parijse Luchtvaart Salon van 1936. De FK-55 jager en de G-1 jachtkruiser waren revolutionaire ontwerpen, maar de FK-55 kwam niet verder dan een prototype. De G-1 maakte op 16 maart 1937 zijn eerste vlucht vanaf Welschap. De LuVA bestelde al snel daarna 36 stuks. De tweemotorige jachtkruiser was geschikt als jager en als 'bewakingsvliegtuig', een taak waarvoor de T-5 ook was ontworpen. De bewapening stond uit acht voormitrailleurs en een mitrailleur in een doorzichtige puntkoepel in de staart. Dit was de plek van de staartschutter. Met zijn snelheid van bijna 500 km/u was de G-1 een gelijkwaardige tegenstander van de Duitse jagers.
De G-1A kwam in de herfst van 1938 ter beschikking van de LuVA. In april 1940 kocht het Ministerie van Defensie nog 26 G-1B jagers, bestemd voor Spanje, maar vanwege de mobilisatie getroffen door een exportverbod. De G-1B had een zwakkere motor, de Wasp, dan de G-1A die een Mercury had. In België werden mitrailleurs voor deze G-1s gekocht. Op moment van levering konden echter slechts drie G-1Bs met een voorbewapening van vier mitrailleurs worden uitgerust. Zij namen op het laatste moment nog deel aan de strijd. Een aantal van de andere G-1'Wasps' viel in handen van de Duitsers.

prototype G-1 1937

De X-2, het uit 1937 daterende prototype van de G-1

Duitse soldaat bij G-1

De G-1B/342 maakte één patrouillevlucht en werd buitgemaakt door de Duitsers.

 

Geschiedenis van de 3e JaVA Waalhaven
Geschiedenis van de 4e JaVA Bergen