
Hoeveel LuVA-mensen probeerden tijdens de Tweede Wereldoorlog naar Engeland te vluchten? Het is niet bekend. Jan Bosch waagde en wist zijn doel te bereiken. Op 25 Mei 1943 werd hij verhoord door een Nederlandse beambte. Wat volgt is afkomstig uit diens verslag:
Opleiding en Oorlog
" In 1934 haalde ik in Den Haag mijn einddiploma HBS. Ik wou toen vlieger
worden, maar er was geen plaats op de KMA. Daarom ben ik Indisch recht
gaan studeren in Leiden. Dit heb ik niet afgemaakt, want ik wilde vlieger
worden. Wat mij uiteindelijk lukte.
Op 10 mei 1940 was ik op De Kooy bij de 1e Jachtafdeling.
Daar heb ik alle oorlogsdagen meegemaakt en tot op de laatste dag gevlogen.
Op de eerste dag werd ik bij het landen door twee Messerschmidts in brand
geschoten. En ben eruit gesprongen. Een eindje verder is mijn kist ontploft.
Na mijn demobilisatie heb ik KLM-cursussen gevolgd, omdat ik naar de KLM
over wilde gaan."
Ontsnappen
"Ik heb enige pogingen voorbereid om te ontsnappen, o.a. per boot en
ik ben een keer in België geweest. Eindelijk kwam de kans. In Zwitserland
heb ik nog verschillende manieren geprobeerd om weg te komen en dit lukte
pas op 15 Februari 1943. Met Jhr. Sandberg heb
ik daarna dezelfde tocht gemaakt."
Onder het rapport schreef de beambte: "Een flinke, keurige jongeman. Een aanwinst, politike betrouwbaar."
Toch vliegen...
Bosch was met zijn 27 jaar eigenlijk te oud om voor de RAF te vliegen.
Maar hij zette door. Na een aanvullende vliegopleiding maakte hij zijn
eerste oorlogsvluchten tijdens D-Day. Op 14 augustus 1944 was hij voor
het eerst boven Berlijn. Nee, niet als jachtpiloot, maar als 'pathfinder'.
Bosch markeerde met zijn Mosquito doelen voor de bommenwerpers die na hem
kwamen.
Zo vloog hij boven steden als Osnabrueck, Hannover, Keulen, Mannheim,
Stuttgart en Kiel. Aan 61 bombardementsvluchten nam hij deel.
Na de oorlog..
Na de bevrijding zette Bosch zijn carriere voort bij de KLM. In 1961
werd Bosch voor korte tijd hoofd van de Sectie Luchtmachthistorie.