De Fokker T-5 bommenwerper
Zeven T-V bommnwerpers bij oplevering in 1938 opSchiphol
De T-5 kwam in de herfst van 1938 ter beschikking van de LuVA. Oorspronkelijk in '33-'34 ontworpen als luchtkruiser (langdurige bescherming van gebied of objekten), deed ze in 1940 dienst als bommenwerper. De snelheid van de T-5 was te laag om het op te nemen tegen de Duitse jagers die bijna 500 km/u haalden.
De bewapening bestond uit vier mitrailleurs; één in de neus, één in de staart, één voor het bestrijken van het luchtruim boven, en één voor het luchtruim onder het toestel. In de bommenruimte kon een last van ongeveer 1.000 kg bevatten. Maar op 10 mei waren slechts twee T-5s met essentiële bommenrekken uitgerust.
- Aantallen
- Fokker leverde in totaal 16 T-Vs aan de LuVA. Ze hadden de nummers 850 t/m 865.
- De 850, 853, 854, 855, 856, 858, 859, 862 en 865 stonden op Schiphol gevechtsklaar.
- Van de 851 werden onderdelen gebruikt voor de reparatie van andere vliegtuigen.
- De 852 stond voor 95% klaar op Schiphol.
- De 857 stond zonder motoren op Schiphol.
- De 860 stond naast het KLM stationsgebouw op Schiphol.
- De 861 stond op vliegveld De Vlijt op Texel.
- De 863 stond op Schiphol om te worden bewapend.
- De 864 maakte op 14 april 1940 een noodlanding in de Haarlemmermeer en kwam niet meer in actie
- Verliezen
- 2 T-5 vliegtuigen gingen op de grond verloren.
- 5 T-5 vliegtuigen gingen door gevechtshandelingen verloren.
- 2 T-5 vliegtuig op andere wijze verloren gegaan.
- Technische informatie
- Bemanning :5
- Maximum snelheid :418 km/u
- Vliegbereik :1600 km
- Aantal motoren :2
- Max.vermogen (pk):925 (2x)
Een zeer gedetailleerde tekening van de T-V vindt u onder deze link
De 852 werd op 10 mei op de grond vernield.
De D-21/213 werd op 11 mei neergeschoten.
Gebeurtenissen op 10-13 mei 1940